Jaka jest budowa żurawia samojezdnego? | Liftizer
blog / Jaka jest budowa żurawia samojezdnego?

Jaka jest budowa żurawia samojezdnego?

Żurawie samojezdne, zwane także dźwigami samojezdnymi lub dźwigami mobilnymi, to maszyny używane do przenoszenia ciężkich ładunków na budowach, w zakładach przemysłowych oraz w portach. Budowa tych pojazdów różni się w zależności od modelu i producenta – schemat żurawia samojezdnego często pozostaje jednak ten sam.

Budowa standardowego żurawia samojezdnego

Żurawie samojezdne są montowane na specjalnych podwoziach wyposażonych w koła lub gąsienice, które umożliwiają im poruszanie się po grząskim lub nierównym terenie. Napęd może być elektryczny, hybrydowy albo zasilany przy użyciu silnika spalinowego. Sterowanie żurawiem samojezdnym odbywa się za pomocą systemów elektronicznych i komputerowych. Operator obsługuje żurawia z kabiny wyposażonej w dźwignie, panele kontrolne, ekrany dotykowe i inne elementy pozwalające na sterowanie ramieniem, nazywanym również wieżą – jest to zazwyczaj długi wysięgnik, który może być podnoszony i opuszczany. Na jego końcu znajduje się część chwytająca do manipulowania ładunkiem. 

Żurawie samojezdne są wyposażone w stabilizatory lub podpory zapewniające pewną i bezpieczną pracę. Mogą to być wysuwane nogi lub inne systemy stabilizujące, które pomagają utrzymać żuraw w pionowej pozycji, zwłaszcza podczas podnoszenia ciężkich ładunków. Wśród istotnych parametrów obecnie wykorzystywanych żurawi zauważysz, że tego typu konstrukcje są ponadto wyposażone w czujniki obecności, ograniczniki momentu obrotowego, systemy kontroli przeciążenia i inne mechanizmy mające na celu zapobieganie wypadkom i uszkodzeniom. Budowa poszczególnych żurawi różni się w zależności od modelu, producenta i zastosowania. Różnorodność maszyn na rynku pozwala swobodnie dostosować ich parametry do danego zadania.

Rodzaje żurawi samojezdnych i ich charakterystyka

Zanim zdecydujemy się na konkretny typ żurawia samochodowego HDS warto zapoznać się z różnymi jego kategoriami, parametrami czy danymi technicznymi dźwigów samochodowych. Dzięki temu dokonamy wyboru właściwego urządzenia. Na rynku można spotkać takie modele jak:

  • Żurawie wieżowe: montowane na specjalnych podwoziach z kołami lub gąsienicami, które umożliwiają im samodzielne poruszanie się na placu budowy. Są powszechnie wykorzystywane do stawiania budynków.
  • Żurawie teleskopowe: posiadają wysuwane sekcje teleskopowe, które umożliwiają zmianę długości wysięgnika. Są przydatne do prac na różnych wysokościach i docierają do trudno dostępnych miejsc.
  • Żurawie z gąsienicami: wyposażone w gąsienice zamiast kół, co pozwala im na poruszanie się po nierównym terenie.
  • Żurawie terenowe: zaprojektowane do pracy w trudnych warunkach terenowych, na przykład na terenach kamienistych, bagnistych lub nachylonych. Są bardziej mobilne niż tradycyjne żurawie.
  • Żurawie typu „pick and carry”: zdolne do podnoszenia ciężkich ładunków i przemieszczania ich na krótkie odległości. Są często stosowane w magazynach, portach i innych miejscach, gdzie konieczne jest przenoszenie ładunków na krótkie dystanse.
  • Żurawie zasilane elektrycznie: sprawdzają się wtedy, gdy chce się zmniejszyć hałas na placu budowy.
  • Żurawie z windą osobową: często wykorzystywane na placach budowy wieżowców, gdzie nie tylko podnoszą ciężkie materiały, ale także zapewniają pracownikom dostęp do różnych poziomów budynku.
  • Żurawie z systemami automatycznego pozycjonowania: korzystają z zaawansowanych systemów pozycjonowania i sterowania, co ułatwia ich obsługę i zwiększa precyzyjność przy przenoszeniu ładunków.

Chcąc uzyskać więcej informacji na temat właściwości poszczególnych rodzajów żurawi samojezdnych, zapraszamy do skontaktowania się z pracownikami firmy transportowej Liftizer. Udzielamy profesjonalnego doradztwa w wyborze sprzętu oraz zapewniamy jego obsługę.

Jaka jest budowa żurawia samojezdnego?
Jaka jest budowa żurawia samojezdnego?

Transport HDS i nie tylko

Oferujemy transport krajowy pojazdem wyposażonym w HDS lub zorganizujemy sam załadunek lub rozładunek HDS-em.

Wyślij zapytanie

lub zadzwoń +48 508 614 495

kobieta planuje transport

27.03.25  |  autor: weronika

Jak zaplanować transport HDS maszyn przemysłowych?

Przewóz maszyn przemysłowych to zadanie, które wymaga nie tylko odpowiedniego sprzętu, ale także dobrego planu działania. Gdy […]

Czytaj więcej
montaż bilbordu z wykorzystaniem samochodu HDS

25.03.25  |  autor: weronika

Pojazdy HDS w pracach wysokościowych

Prace na wysokościach wymagają nie tylko odpowiednich kwalifikacji, ale także sprzętu, który umożliwi bezpieczne i precyzyjne wykonanie zadań. […]

Czytaj więcej
spawacz pracuje na podnośniku koszowym

24.03.25  |  autor: weronika

Jakie są rodzaje podnośników koszowych?

Szukasz sprzętu, dzięki któremu praca na wysokości nie będzie dla Ciebie żadnym kłopotem? A może masz kilkanaście lokalizacji, […]

Czytaj więcej
zaparkowana ciężarówka

03.03.25  |  autor: Nikola

Jak wygląda oznakowanie pojazdów ponadnormatywnych w Niemczech?

Realizacja transportu ponadgabarytowego w Niemczech jest sporym przedsięwzięciem. Jak powinny być oznakowane pojazdy przewożące ładunki o niestandardowych wymiarach […]

Czytaj więcej
ciężarówka z dużymi gabarytami na trasie

26.02.25  |  autor: weronika

Jak powinien być oznakowany transport ponadgabarytowy w Holandii?

Transport ponadgabarytowy w Holandii wymaga nie tylko odpowiednich zezwoleń, ale także starannego przygotowania logistycznego. Przewożenie ładunków przekraczających standardowe […]

Czytaj więcej
mężczyzna idzie do samochodu na placu budowy

26.02.25  |  autor: weronika

Czy transport HDS jest niezbędny na budowie?

Transport HDS to bez wątpienia nieodłączny element placów budowy. Jego wszechstronność i funkcjonalność sprawiają, że jest niezastąpiony w wielu aspektach […]

Czytaj więcej
1 2 10