Jakie przepisy obowiązują w transporcie ponadgabarytowym?
Transport wielkogabarytowy ze względu na to, że jest specjalnym rodzajem transportu, podlega restrykcyjnym zasadom. Głównym źródłem regulacji jest ustawa Prawo o ruchu drogowym. Zgodnie z jej założeniami pojazdy, na których znajduje się ładunek o niestandardowej wadze lub wymiarach, powinny mieć specjalne zezwolenia pozwalające na ich przewóz na terenie Polski. Co dokładnie mówią przepisy oraz jakie dodatkowe wymogi należy spełnić?
Transport ponadnormatywny – przepisy prawne
Zgodnie z ustawą z dnia 20 czerwca 1997 roku Prawo o ruchu drogowym za ponadgabarytowy ładunek uznaje się taki, który sprawia, że nacisk osi danego pojazdu wraz z ładunkiem przekracza normy przewidziane dla danego typu drogi. Dotyczy to również ładunków, których rzeczywista masa całkowita oraz wymiary są większe niż normy określone w wymienionej wyżej ustawie. Przyjmuje się, że pojazd z ładunkiem jest uznawany za ponadgabarytowy wtedy, gdy ich całkowita wysokość jest większa niż 16,5 metra, szerokość przekracza 2,5 metra lub ciężar całkowity jest większy niż 42 tony. Jako ładunki ponadgabarytowe najczęściej klasyfikowane są różnego rodzaju urządzenia stosowane w przemyśle, budownictwie, rolnictwie, a także elementy konstrukcyjne budynków.
Zgodnie z prawem transport ponadgabarytowy wymaga odpowiednich zezwoleń, których rodzaj zależy od tego, jakie normy zostaną przekroczone. W Polsce jest aż siedem różnych typów zezwoleń, które pokrótce opisujemy poniżej. Ważne jest także odpowiednie oznakowanie transportu ponadgabarytowego, w szczególności, jeśli przewożone są ładunki wystające poza obszar pojazdu. Pomarańczowe chorągiewki, białe i czerwone pasy, a także odblaski ‒ to elementy porządnego oznakowania samochodu transportującego ponadgabaryty.Przy przewozie bardzo dużych ładunków konieczna jest także asysta jednego lub dwóch pojazdów pilotujących transport.
Transport ponadgabarytowy – godziny jazdy
Nie istnieją regulacje prawne dotyczące tego, w jakich godzinach powinien odbywać się transport ładunków ponadnormatywnych. Zazwyczaj jednak firmy transportowe starają się realizować tego typu zlecenia w godzinach nocnych, aby uniknąć blokowania ruchu, a także zadbać o bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego. Z tego względu przewóz odbywa się najczęściej pomiędzy 22:00 a 6:00. Może się też zdarzyć, że jedynie na nocny przejazd otrzyma się zezwolenie.
Zezwolenia na transport ponadgabarytowy
Istnieje 7 kategorii zezwoleń na przeprowadzenie transportu ładunku ponadgabarytowego:
- kategoria I i II obejmuje ładunki podzielne, które można zdemontować, aby przejazd każdej części był realizowany osobno,
- kategoria III jest przeznaczona dla ładunków, których wysokość nie jest większa niż 4,3 m, długość nie przekracza 15 m dla jednego pojazdu i 23 m dla zespołu, a szerokość wynosi maksymalnie 3,2 metra,
- kategoria IV jest stosowana wobec pojazdów, których wysokość, długość oraz szerokość nie przekracza odpowiednio 4,3, 15 i 23 metra dla jednego pojazdu lub dla zespołu, 3,2 metra, a nacisk pojedynczej osi nie jest większy niż 11,5 tony,
- kategoria V jest przeznaczona dla pojazdów, które mieszczą się w zakresie wskazanym w kategorii IV, a dodatkowo ich masa nie jest większa niż 60 ton,
- kategoria VI została stworzona dla pojazdów, których szerokość z ładunkiem nie jest większa niż 3,4 metra dla drogi jednojezdniowej oraz 4 metry dla drogi dwujezdniowej, wysokość i długość mieszczą się w normach z kategorii IV, masa nie przekracza 60 ton, a nacisk pojedynczej osi to maksymalnie 11,5 tony,
- kategoria VII obejmuje pojazdy, których parametry są tak niestandardowe, że nie można sklasyfikować ich do żadnej wcześniej wspomnianej kategorii, przy czym nacisk pojedynczej osi nie może przekroczyć 11,5 tony.
Kto wydaje zezwolenie na transport ponadgabarytowy? W Polsce jest to zazwyczaj Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad. Jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat uprawnień oraz tego, jak je uzyskać, zachęcamy do przeczytania innego artykułu na naszym blogu ‒ o zezwoleniach w transporcie ponadgabarytowym.
Transport ponadnormatywny w Niemczech – przepisy
Częstym kierunkiem zagranicznych transportów ponadgabarytowych jest trasa do naszego zachodniego sąsiada. Warto jednak wiedzieć, że transport ponadnormatywny w Niemczech wymaga uzyskania odpowiednich zezwoleń w tamtejszych urzędach. Przewóz niektórych ładunków może także wymagać pilotażu cywilnego lub policyjnego. Ponadto niezbędne jest, aby w transporcie uczestniczyła przynajmniej jedna osoba biegle posługująca się językiem niemieckim.
Chcesz skorzystać z transportu ponadgabarytowego w kraju lub za granicą? Nie wiesz, jak załatwić zezwolenia? Oddaj to w nasze ręce! W Liftizer zorganizujemy dla Ciebie transport dużych ładunków, a także dopełnimy wszelkich formalności z nim związanych. Skontaktuj się z naszym przedstawicielem, aby poznać szczegóły tej oferty!