Jakie zezwolenia są wymagane przy transporcie międzynarodowym w Europie? - Liftizer
blog / Jakie zezwolenia są wymagane przy transporcie międzynarodowym w Europie?

Jakie zezwolenia są wymagane przy transporcie międzynarodowym w Europie?

Celem działania Unii Europejskiej jest zapewnienie jak najlepszych warunków dla wolnego przepływu towarów i osób, będących ponad granicami krajów tworzących Wspólnotę. Dotyczy to oczywiście w dużej mierze transportu międzynarodowego, który jest podstawą handlu i rozwoju przedsiębiorstw  różnych branży. Jak w Europie regulowane są kwestie związane z międzynarodowym przewozem towarów?

Transport międzynarodowy – przepisy

Zgodnie Ustawą z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym kierowca wykonujący przewóz drogowy rzeczy powinien posiadać przy sobie:

  • dokumenty związane z przewożonym ładunkiem, czyli np. fakturę VAT lub list przewozowy, a w przypadku transportu szybko psujących się artykułów spożywczych odpowiednie świadectwo, zgodnie z Umową ATP sporządzoną w Genewie 1 września 1970 roku,
  • przy transporcie kabotażowym niezbędne są również dokumenty wymienione w art. 29a przywołanej powyżej ustawy,
  • wykresówki, jeśli pojazd jest wyposażony w tachograf analogowy,
  • zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu, przy czym kierowca jest zobowiązany do tego, aby podczas kontroli mieć przy sobie dokumentację opisującą jego aktywność z ostatnich 28 dni,
  • wypis z licencji wspólnotowej,
  • prawo jazdy lub kartę kwalifikacji kierowcy.

System IMI – kiedy niezbędne jest zgłoszenie delegowania?

Nowe przepisy w kwestii delegowania kierowców wskazują na konieczność zgłaszania pracowników, którzy wykonują międzynarodowe przewozy kabotażowe lub tzw. przerzuty w systemie IMI. Korzystanie z tego serwisu jest obowiązkowe dla wszystkich firm transportowych, które delegują kierowców do pracy na terenie innego państwa Wspólnoty. Pracowników należy zgłaszać do krajów, w których odbywa się zarówno przyjęcie towaru, jak i jego odbiór. Formularze zgłoszeniowe można okazać w wersji elektronicznej lub papierowej.

Świadectwo pracy oraz karta kwalifikacji kierowcy – kiedy są wymagane?

Oba dokumenty są wymagane jedynie dla kierowców spoza Unii Europejskiej. Świadectwo kierowcy potwierdza, że pracownik jest legalnie zatrudniony w Polsce. Dokument wydaje GITD. Z kolei karta kwalifikacji kierowcy jest przeznaczona dla osób bez polskiego prawo jazdy. Stanowi ona potwierdzenie posiadania odpowiednich uprawnień do kierowania pojazdem z kategorii C1, C, C+E, D1, D, D+E.

Zezwolenie na transport międzynarodowy – jak uzyskać wypis z licencji wspólnotowej?

Do transportu na skalę międzynarodową w obrębie Unii Europejskiej w ramach prowadzenia działalności gospodarczej niezbędne jest posiadanie zezwolenia w postaci licencji wspólnotowej. Wcześniej należy posiadać licencję krajową – możliwe jest także ubieganie się o to, aby te dwa rodzaje zezwoleń uzyskać jednocześnie. Podanie powinno się skierować do Głównego Inspektora Transportu Drogowego. Do wniosku trzeba dołączyć:

  • zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego,
  • certyfikat kompetencji zawodowych,
  • adres siedziby mieszczącej się na terenie UE,
  • wykaz pojazdów,
  • oświadczenia dotyczące kierowców, bazy eksploatacyjnej oraz osoby zarządzającej transportem,
  • potwierdzenie uiszczenia opłat skarbowych,
  • oświadczenia o niekaralności.

Do tego podmiot musi wykazać posiadanie równowartości 9000 euro oraz 5000 euro na każdy kolejny pojazd wykorzystywany do transportu.

Transport busami do 3,5 t – nowe przepisy

Nowe przepisy dotyczące transportu międzynarodowego nakładają obowiązek posiadania licencji wspólnotowej oraz zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego również na firmy realizujące przewóz busami do 3,5 tony. Prawo weszło w życie w maju 2022 roku. 

Firma Liftizer zajmuje się transportem drogowym w kraju, ale i poza granicami Polski oraz transportem hds. Skontaktuj się z nami i sprawdź, jak możemy Ci pomóc!

Transport HDS i nie tylko

Oferujemy transport krajowy pojazdem wyposażonym w HDS lub zorganizujemy sam załadunek lub rozładunek HDS-em.

Wyślij zapytanie

lub zadzwoń +48 508 614 495

kobieta planuje transport

27.03.25  |  autor: weronika

Jak zaplanować transport HDS maszyn przemysłowych?

Przewóz maszyn przemysłowych to zadanie, które wymaga nie tylko odpowiedniego sprzętu, ale także dobrego planu działania. Gdy […]

Czytaj więcej
montaż bilbordu z wykorzystaniem samochodu HDS

25.03.25  |  autor: weronika

Pojazdy HDS w pracach wysokościowych

Prace na wysokościach wymagają nie tylko odpowiednich kwalifikacji, ale także sprzętu, który umożliwi bezpieczne i precyzyjne wykonanie zadań. […]

Czytaj więcej
spawacz pracuje na podnośniku koszowym

24.03.25  |  autor: weronika

Jakie są rodzaje podnośników koszowych?

Szukasz sprzętu, dzięki któremu praca na wysokości nie będzie dla Ciebie żadnym kłopotem? A może masz kilkanaście lokalizacji, […]

Czytaj więcej
zaparkowana ciężarówka

03.03.25  |  autor: Nikola

Jak wygląda oznakowanie pojazdów ponadnormatywnych w Niemczech?

Realizacja transportu ponadgabarytowego w Niemczech jest sporym przedsięwzięciem. Jak powinny być oznakowane pojazdy przewożące ładunki o niestandardowych wymiarach […]

Czytaj więcej
ciężarówka z dużymi gabarytami na trasie

26.02.25  |  autor: weronika

Jak powinien być oznakowany transport ponadgabarytowy w Holandii?

Transport ponadgabarytowy w Holandii wymaga nie tylko odpowiednich zezwoleń, ale także starannego przygotowania logistycznego. Przewożenie ładunków przekraczających standardowe […]

Czytaj więcej
mężczyzna idzie do samochodu na placu budowy

26.02.25  |  autor: weronika

Czy transport HDS jest niezbędny na budowie?

Transport HDS to bez wątpienia nieodłączny element placów budowy. Jego wszechstronność i funkcjonalność sprawiają, że jest niezastąpiony w wielu aspektach […]

Czytaj więcej
1 2 10