Transport ponadnormatywny - czym jest i jak go zorganizować? | Liftizer
blog / Transport ponadnormatywny – czym jest i jak go zorganizować?

Transport ponadnormatywny – czym jest i jak go zorganizować?

Mianem transportu ponadnormatywnego lub ponadgabarytowego określa się przewóz rzeczy, których masa, wymiary lub kształty odbiegają od standardowych norm przyjętych dla przewozu towarów drogą lądową, morską czy powietrzną. Tego typu usługa jest najczęściej wykorzystywana dla firm działających w różnych dziedzinach przemysłu ciężkiego. Niekiedy załadunek musi być przetransportowany przy użyciu nawet kilku pojazdów. Ze względu na rozmaite formalności, a także wyzwania logistyczne, transport powinni zorganizować i przeprowadzić eksperci z odpowiednim doświadczeniem.

Transport ponadnormatywny co to jest?

Według powszechnych definicji, żeby zakwalifikować dany towar jako ponadgabarytowy, jego parametry muszą przekroczyć normy związane z:

  • masą ładunku, która ma wpływ na nacisk, jaki dany pojazd wywiera na drogę,
  • szerokością załadunku,
  • długością całej naczepy lub przyczepy.

Za ponadgabarytowy uznaje się ładunek, którego masa wraz z pojazdem przekracza 42 tony, szerokość jest większa niż 2 m, długość wraz z pojazdem jest większa niż 16,5 m lub wysokość wraz z pojazdem przekracza 4 m. Nie ma przy tym znaczenia typ przewożonego przedmiotu. Charakter załadunku jest natomiast istotny, jeśli chodzi o jego odpowiednie zabezpieczenie.

Transport ładunków ponadnormatywnych

Przewóz ładunków ponadgabarytowych odbywa się z wykorzystaniem specjalnych pojazdów, najczęściej odpowiednio dostosowanych do tego ciężarówek. Wybór środka transportu zależy w dużej mierze od typu przewożonego ładunku, a także rodzaju zabezpieczenia. Konieczność umiejętnego doboru pojazdu to jeszcze jeden powód, dla którego tego typu zadanie warto powierzyć profesjonalistom. Masz do przewiezienia ładunek ponadnormatywny w transporcie drogowym krajowym lub zagranicznym? Zgłoś się do specjalistów w tej branży z firmy Liftizer!

Transport ponadnormatywny w Polsce

Do przeprowadzenia transportu ponadgabarytowego niezbędne jest także odpowiednie zezwolenie, którego typ zależy od typu ładunku oraz jego rozmiarów. Zatem zanim jeszcze  przystąpimy do organizacji transportu, powinniśmy dokładnie zapisać parametry ładunku, a także wybranego pojazdu. W Polsce wyróżnia się aż siedem kategorii, na które dzielony jest transport przedmiotów ponadnormatywnych. Ponadto należy pamiętać o dobrych praktykach, do których należy między innymi organizacja tego typu transportu w godzinach nocnych w celu uniknięcia blokowania ruchu drogowego.

Transport ponadnormatywny – przepisy prawne

Transport ładunków ponadnormatywnych wymaga dopełnienia szeregu formalności, opisanych szczegółowo w ustawie o transporcie ponadnormatywnym. Dodatkowe trudności mogą pojawić się wówczas, gdy transport ma miejsce na terenie dwóch krajów. Pod uwagę należy wziąć przede wszystkim przepisy kodeksu drogowego, które mówią o tym, że każdy tego typu transport powinien zostać zgłoszony do odpowiednich organów – odpowiedź na to, do kogo należy się zwrócić, jest uzależniona od rodzaju przewożonych towarów. Ponadto przewoźnik powinien uregulować opłatę za użytkowanie dróg, a także zorganizować transport w specjalnym, oznakowanym konwoju, czasem z pomocą samochodu pilotującego.

Zezwolenie na transport ponadnormatywny

Istnieje siedem głównych kategorii, na które podzielone są pozwolenia na transport ładunków ponadgabarytowych. Kategorie I i II obejmują ładunki, które mogą zostać rozdzielone. Kolejne pięć kategorii obejmuje pozostałe przypadki, przy czym do każdej z nich przypisane są załadunki odbiegające w od normy pod względem masy, wysokości, szerokości lub połączenia kilku parametrów.

Transport ponadnormatywny w Niemczech – przepisy

Przewozy ponadnormatywne w transporcie drogowym na terenie Niemiec wymagają uzyskania dodatkowego zezwolenia, które jest wydawane na czas od trzech miesięcy do trzech lat. Ponadto przy realizacji transportu powinna być obecna osoba biegle władająca językiem niemieckim.

Transport HDS i nie tylko

Oferujemy transport krajowy pojazdem wyposażonym w HDS lub zorganizujemy sam załadunek lub rozładunek HDS-em.

Wyślij zapytanie

lub zadzwoń +48 508 614 495

kobieta planuje transport

27.03.25  |  autor: weronika

Jak zaplanować transport HDS maszyn przemysłowych?

Przewóz maszyn przemysłowych to zadanie, które wymaga nie tylko odpowiedniego sprzętu, ale także dobrego planu działania. Gdy […]

Czytaj więcej
montaż bilbordu z wykorzystaniem samochodu HDS

25.03.25  |  autor: weronika

Pojazdy HDS w pracach wysokościowych

Prace na wysokościach wymagają nie tylko odpowiednich kwalifikacji, ale także sprzętu, który umożliwi bezpieczne i precyzyjne wykonanie zadań. […]

Czytaj więcej
spawacz pracuje na podnośniku koszowym

24.03.25  |  autor: weronika

Jakie są rodzaje podnośników koszowych?

Szukasz sprzętu, dzięki któremu praca na wysokości nie będzie dla Ciebie żadnym kłopotem? A może masz kilkanaście lokalizacji, […]

Czytaj więcej
zaparkowana ciężarówka

03.03.25  |  autor: Nikola

Jak wygląda oznakowanie pojazdów ponadnormatywnych w Niemczech?

Realizacja transportu ponadgabarytowego w Niemczech jest sporym przedsięwzięciem. Jak powinny być oznakowane pojazdy przewożące ładunki o niestandardowych wymiarach […]

Czytaj więcej
ciężarówka z dużymi gabarytami na trasie

26.02.25  |  autor: weronika

Jak powinien być oznakowany transport ponadgabarytowy w Holandii?

Transport ponadgabarytowy w Holandii wymaga nie tylko odpowiednich zezwoleń, ale także starannego przygotowania logistycznego. Przewożenie ładunków przekraczających standardowe […]

Czytaj więcej
mężczyzna idzie do samochodu na placu budowy

26.02.25  |  autor: weronika

Czy transport HDS jest niezbędny na budowie?

Transport HDS to bez wątpienia nieodłączny element placów budowy. Jego wszechstronność i funkcjonalność sprawiają, że jest niezastąpiony w wielu aspektach […]

Czytaj więcej
1 2 10